"Meet the Metaverse": Konvergenzszenarien virtueller Technologien

Jamais Cascio, Zukunftsforscher und “foresight journalist”, berichtet in seinem Weblog über eine Veranstaltung des Metaverse Roadmap-Projekts, einer Organisation, die sich der Entwicklung des 3D Web widmet.:

“The purpose of the Metaverse Roadmap Project (hereafter MVR) was to begin to sketch out the possible evolution of the broad collection of technologies subsumed under the label of the “3D Web.” Most of the discussion centered on the 3D virtual world technologies found in games like World of Warcraft and avatar chat environments like Second Life, but the MVR crew quite rightly included people who work on “geospatial web” technologies, too — location-aware, information-dense systems that layer onto the visible, “physical” world. These are 3D technologies, too, even if they don’t use cartoon people and fantasy places.

This inclusion of geospatial (or “augmented reality”) systems in the metaverse concept allowed the participants to construct a spectrum of scenarios, ranging from the cautiously incremental to the fantastically radical. (I can sum up the latter end of the spectrum in two words: brain implants.)”

Wie es nach “Second Life” und ähnlichen Server-zentrierten Chat-Universen mit dem 3D Web weitergehen könnte, zeigte auf der Veranstaltung eine Demo der Open-Source-Systems Croquet.

“Croquet is a powerful open source software development environment for the creation and large-scale distributed deployment of multi-user virtual 3D applications and metaverses that are (1) persistent (2) deeply collaborative, (3) interconnected and (4) interoperable.”

Im Gegensatz zu bisherigen Systemen arbeitet Croquet als Peer-to-Peer-Lösung (ähnlich wie derzeit Filesharing-Netzwerke), so dass keine zentralen Serverfarmen mehr nötig sind. Die Demonstration des Systems war offenbar eindrucksvoll. Cascio zitiert Robert Scoble, den (Ex-Microsoft) “technical evangelist” und Blogger-Star:

“We have just seen a new world. […] This is rough, early-adopterish, but once you see this you realize a new kind of computing experience is coming. All running P2P. No centralized servers needed. It’s remarkable. They showed how you could just “step into” a new virtual world. Just move toward something that looks like a window and you “dive into” that Window and are instantly in a new world. In that new world there would be new people, new things to see.”

Es lohnt sich, die Screenshots des Croquet-Systems anzuschauen; sie verdeutlichen die Potenziale des 3D Web recht anschaulich. Mit den ludischen Rollenspielereien auf Second Life hat das offenbar weniger zu tun – man kann ahnen, dass in solchen Technologien Kooperationspotentiale liegen, von denen man sich derzeit noch kein Bild macht (probeweise kreuze man Wikipedia mit Google Earth, Thinkature und Second Life).